29 juli – 3 augustus 2019
Doelstelling

Het kinderkamp dat jaarlijks georganiseerd wordt, heeft als doel om kinderen die vanuit huis niet op vakantie kunnen of die om een andere reden een onbezorgde week kunnen gebruiken, een week er tussenuit te bieden. De kinderen komen met name uit de Rotterdamse aandachtswijken het Oude Noorden en Crooswijk.

Programma

Dit jaar  namen 54 kinderen van basisscholen, die niet op vakantie gaan, deel aan het kinderkamp in Oosterhout. Er zijn 24 vrijwilligers meegegaan, die alle een Verklaring Omtrent Gedrag hebben ingeleverd. De kinderen waren verdeeld over 7 groepen die elk onder leiding stonden van een 2 groepsleiders .
Het thema van de week was “King of the jungle”. De eerste vier dagen kwamen de kandidaten zich voorstellen. Zo kwam Simba langs, Balou de Beer, Pocahontas en Mowgli. Elke kandidaat voor de troon had een campagneleider en een heus verkiezingsprogramma. Er werd zelfs een dag voor de verkiezingen geflyerd en Simba deelde Lions uit. Elke dag kwam er een stukje van het toneelstuk en op de laatste avond hielden we de verkiezing.
Dit jaar waren we voor het eerst twee dagen korter op kamp. Hierdoor moesten we een paar vaste onderdelen uit het programma schrappen. De kinderen die al eens eerder op kamp waren geweest vonden dit erg jammer “maar meester, ik heb speciaal zakgeld meegekregen voor de fopwinkel”. In de evaluatie zal worden vastgesteld of we volgend jaar de 5 nachten aanhouden of dat we terug gaan naar een volle week.

Het programma stond uiteraard weer vol met leuke dingen. Zo zijn de oudste kinderen twee keer wezen zwemmen. De kleintjes een keer en de andere dag zijn ze naar Kids Wonderland geweest. Een binnenspeeltuin waar ze na een paar uur spelen lekkere patatjes en een snack hebben gegeten. Spellen die we o.a. hebben gedaan zijn vlaggenroof, regenboogspel en het dierengeluidenspel. De dropping, disco en spooktocht mochten uiteraard ook niet ontbreken. We hadden dit jaar een record aantal spoken: 13! Deze vrijwilligers kennen elkaar van een EHBO vereniging uit de regio Rotterdam. Ze zijn zo’n vijf jaar geleden begonnen met drie vrijwilligers en nemen elk jaar weer nieuwe enthousiaste spoken mee. Griezelen geblazen! Op de donderdagavond hebben we traditiegetrouw genoten van een BBQ en een verrassingsoptreden van rapper Jairzinho. Hij is vroeger als kind ook mee geweest op dit kinderkamp. Het is zo leuk om te zien dat de kampkinderen zich zo goed kunnen identificeren met Jairzinho.

Resultaat

Zoals u hierboven heeft kunnen lezen, was het weer een geweldige kampweek voor de kinderen. Ook zij hebben nu na de zomervakantie weer leuke en spannende verhalen te vertellen in de klas. Daarnaast hebben zij vriendschappen opgebouwd en leuke ervaringen opgedaan. Dankzij de inzet van de vele vrijwilligers was deze week weer mogelijk en natuurlijk dankzij de financiële steun van onder andere uw fonds! We zijn daar heel dankbaar voor. Bijgevoegd vindt u wat foto’s om een impressie van het kamp te krijgen.Door het kinderkamp zijn er ook weer nieuwe contacten gelegd met basisscholen, maatschappelijk werkers en ouders. De kampkinderen zullen ook uitgenodigd worden voor de kinderclubs die het hele jaar door gehouden worden. Een aantal juffen en meesters willen maatje worden van een van de kampkinderen. Hiermee is het kamp ook weer een hernieuwde start voor een tal van activiteiten.
We bedanken alle fondsen, organisaties, kerken en donateurs die dit mede mogelijk hebben gemaakt!